Aktuální Projekty
Transformace ve Zlínském kraji - zvyšování kvality služeb
Registrační číslo projektu:
CZ.03.02.02/00/22_006/0000102
Program:
Operační program Zaměstnanost plus (OPZ+)
Prioritní osa:
2 – Sociální začleňování
Období realizace:
10/2022 – 9/2025
Celkový rozpočet:
51 426 736,28 Kč
Stručný obsah:
Obsahem projektu je podpora poskytování kvalitních komunitních pobytových služeb ve Zlínském kraji a podpora aktivit vedoucích k větší komunitní vazbě na ambulantní a terénní služby, obce, pečující osoby a klienty. Jedná se o podporu komunitních pobytových služeb pro osoby s nízkou a střední mírou podpory a podporu transformovaných pobytových služeb DOZP pro osoby s vysokou mírou podpory.
Cíle projektu:
Cílem projektu je podpora poskytování kvalitních komunitních pobytových služeb ve Zlínském kraji a podpora aktivit vedoucích k větší komunitní vazbě na ambulantní a terénní služby, obce, pečující osoby a klienty. Podpora komunitních pobytových služeb pro osoby s nízkou a střední mírou podpory a podpora transformovaných pobytových služeb DOZP pro osoby s vysokou mírou podpory.
Cílová skupina:
- Osoby se zdravotním postižením
- Poskytovatelé a zadavatelé sociálních služeb, služeb pro rodiny a děti a dalších služeb na podporu sociálního začleňování
- Pracovníci v sociálních službách
- Sociální pracovníci
Aktivity projektu
Klíčová aktivita 1 – Transformační týmy DOZP
Pro zajištění pokračování procesu transformace v jednotlivých DOZP je především třeba podporovat pracovníky, kteří se na procesu podílejí. V některých zařízeních se již přiblížili splnění transformačního plánu (TP), jinde došlo k proměně stávající klientely, a původně plánované záměry již nelze realizovat v plné šíři. TP je tedy třeba průběžně aktualizovat, vytýčit si nové cíle, hledat možnosti další transformace uvnitř zařízení tak, aby odpovídala více komunitní službě. Jedná se o náročný proces, při kterém je nutné zvládat různé obtíže spojené s realizací TP a neustále hledat možnosti posunu. Cílem setkávání transformačních týmů je zajištění kontinuity procesu transformace a podpora pracovníků při jeho realizaci. Transformační týmy budou v 9 DOZP.
Klíčová aktivita 2 – Vzdělávání
Tato klíčová aktivita obsahuje realizaci vzdělávacích kurzů:
Podaktivita 2.1 – Bazální stimulace
Podaktivita 2.2 – Kurz Prevence vzniku závislosti na sociální službě (akreditovaný kurz) pro pracovníky
Podaktivita 2.3.- Kurz Psychohygiena (akreditovaný kurz) pro pracovníky
Podaktivita 2.4 – Kurz Další metody plánování (akreditovaný kurz)
Podaktivita 2.5 – Kurz Podpora v rozhodování (akreditovaný kurz)
Podaktivita 2.6 – Kurz Sexualita (akreditovaný kurz)
Klíčová aktivita 3 – Procesní audity sociálních služeb – podpora kvality poskytovaných služeb v transformovaných zařízeních
Cílem procesních auditů je zjistit, zda poskytovaná sociální služba, a prostřednictvím jakých procesů a činností, skutečně podporuje klienty v jejich sociálním začleňování, zda jejich život nadále neprobíhá ve specifických podmínkách služby ústavního typu. Dále bude ověřováno, zda je služba poskytována efektivně a s ohledem na personální a manažerské zajištění a zda směřují k naplnění principů transformace.
Bude realizováno 26 procesních auditů.
Klíčová aktivita 4 – Podpora služeb CHB v práci s klientem – oblast pracovního uplatnění
Tato aktivita je zaměřena na pomoc klientům v začlenění do komunity a zkvalitnění jejich života pomocí asistentů/koordinátorů v oblasti pracovního uplatnění. Účelem této aktivity bude podpora při zmapování potřeb a představ člověka s postižením o svém pracovním uplatnění, provázení procesem hledání pracovního uplatnění a podpora v pracovním procesu.
Pro zajištění kvalitní spolupráce v oblasti zaměstnávání znevýhodněných osob bude nezbytné zpracovat sborník nejdůležitějších informací a dobré praxe pro pracovníky, kteří se do budoucna budou zaměstnáváním klientů CHB zabývat.
Klíčová aktivita 5 – Kazuistické semináře
Formát kazuistických seminářů podporuje sdílení dobré praxe v zapojených zařízeních a umožňuje pracovníkům ze sociálních služeb přímo se podílet na řešení specifických případů z jiných zařízení, za účasti dalších odborníků (opatrovníků, návazných služeb, rodinných příslušníků atp.).
Za účelem podpory pracovníků přímé práce a výměny zkušeností bude uskutečněno 10 kazuistických seminářů (cca 3 – 4x ročně), jejichž obsahem bude řešení konkrétního případu (anonymně) s odborným facilitátorem.
Klíčová aktivita 6 – Supervize
Supervize jsou důležitým nástrojem profesního růstu pracovníků, který se v zařízeních zapojených do projektu stal již standardním nástrojem pomoci při řešení obtíží spojených s provozem v sociálních službách. Pracovníci je vnímají jako potřebnou podpůrnou aktivitu, která jim umožní sdílet obtíže při poskytování služby, nabídne podporu nezávislého odborníka a slouží i jako preventivní ochrana před syndromem vyhoření.
Supervize budou probíhat pravidelně 1x za cca 5-7 týdnů po dobu realizace projektu, cca 7x/1 rok pro 1 zařízení, délka trvání supervize je max. 4 hodiny (včetně zprávy). Supervize bude probíhat v 36 službách (dle míst poskytování).
Klíčová aktivita 7 – Řízené stáže
Cílem řízených stáží je výměna zkušeností, přenos dobré praxe a v neposlední řadě také motivační efekt pro účastníky stáží, především v zařízeních pro osoby se specifickými potřebami nebo střední a vysokou mírou podpory komunitního typu.
Účelem stáží je nabídnout příklady realizace dobré praxe: jak nastavit službu komunitního typu, jak se vypořádat s dopadem deinstitucionalizace na jednotlivé typy služeb nebo jak zajistit kvalitní službu pro osoby se specifickými potřebami.
Klíčová aktivita 8 – Externí odborné konzultace
Tato aktivita je zaměřena na podporu pracovníků v přímé práci s klienty, a to při řešení specifických obtíží klientů (individuálně) pomocí externích odborníků na specifická témata. Pomocí individualizované péče probíhá proces proměny způsobu poskytování služeb a zvyšování její kvality.
Příklady témat: individuální aktivity a terapeutická podpora klientů s vysokou mírou podpory, vigilní kóma, AAK komunikace (i ve spojení s logopedií), sexualita u klientů s mentálním nebo duševním onemocněním, práce s klientem s neurodegenerativním onemocněním, psychologická pomoc, specifické projevy chování, metodická podpora CHB, podpora kvality služeb, příp. dle individuálních potřeb.
Klíčová aktivita 9 – Workshopy
Cílem této aktivity je setkávání aktérů transformace na různých úrovních (manažeři, ředitelé, SP, vedoucí, PSS) a jejich propojení. Účelem je výměna zkušeností, hledání možností dalšího posunu, směrů kam dál, za účasti např. hostů z jiného kraje, nebo předávání zkušeností a hledání možností jak odstraňovat ústavní prvky, bariéry transformace, či zvládání specifických projevů klientů
Setkání aktérů transformačního procesu budou probíhat 3x ročně a budou je provázet odborní facilitátoři.
Klíčová aktivita 10 – Kulaté stoly
Tato aktivita umožňuje setkávání aktérů transformace s komunitou, ve které jsou dané služby provozovány, a kterou je vhodné do spolupráce zapojit tak, aby se klienti služeb stali její nedílnou součástí.
Klíčová aktivita 11 – Konference
Konference se bude realizovat na konci projektu za účelem zhodnocení průběhu procesu transformace, prezentaci příkladů dobré praxe a nástinu nových témat, které s sebou deinstitucionalizace přináší.
Klíčová aktivita 12 – Prezentační spoty
Pro zvyšování povědomí o procesu transformace a souvisejících tématech (potřeby a možnosti osob se zdravotním postižením, návazné služby, zaměstnávání klientů, přínosy pro komunitu atd.) bude natočeno 5 videoklipů v délce cca 2 – 3 minuty, které budou prezentovány v regionálních TV.
Klíčová aktivita 13 – Podpora a financování vzniku nových služeb komunitního typu v souladu s kritérii transformace
Záměrem je podpořit vznik nových služeb cca 2 CHB pro osoby se zdravotním postižením (mentálním, duševním nebo kombinovaným onemocněním)
CHB Bystřice pod Hostýnem vznikne rekonstrukcí domu pro 8 klientů. Předpokládaný vznik je leden/únor 2023.
CHB Pod Vodojemem Zlín vznikne v roce 2023 (předpoklad 10/2023) pro 8 klientů.
Financování bude kalkulováno formou vyrovnávací platby na lůžko, která je stanovena pro CHB, a to po dobu 2 let.
Optimalizace vybraných sociálních služeb ZK
PROJEKT JE REALIZOVÁN ZA FINANČNÍ PODPORY EVROPSKÉ UNIE.
Název projektu: OPTIMALIZACE VYBRANÝCH SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ZK
Registrační číslo projektu: CZ.06.2.56/0.0/0.0/16_057/0013085
Zahájení projektu: 16. 5. 2019
Předpokládané ukončení projektu: 31. 12. 2023
Předpokládané celkové náklady: 114 935 tis. Kč
Popis projektu:
Předmětem projektu je zkvalitnění zázemí pro sociální služby, které jsou provozovány příspěvkovou organizací Sociální služby pro osoby se zdravotním postižením. Projekt je rozdělen do čtyř částí, kdy každá část je charakterizována samostatným místem realizace.
Místa realizace projektu:
1. Broučkova 372, Zlín Příluky
2. Dolní Dědina 2, Zlín – Příluk
3. Na Hrádku 100, Fryšták
4. Pod Vodojemem 3651, Zlín
V rámci projektu budou tři sociální služby přesunuty do nově rekonstruovaných objektů (týká se denního stacionáře, domova pro osoby se zdravotním postižením a týdenního stacionáře) a vznikne nová kapacita služby chráněné bydlení.
Za hlavní aktivity projektu jsou považovány stavební práce a pořízení vybavení.
V souhrnu za všechny služby dojde k navýšení kapacity o 5 klientů oproti současnému stavu.
Cíl projektu:
Hlavním cílem projektu je vytvořit podmínky pro kvalitní poskytování sociálních služeb příspěvkové organizace Sociální služby pro osoby se zdravotním postižením, prostřednictvím realizace čtyř částí projektu, a dosáhnout tak zvýšení kvality a dostupnosti služeb vedoucích k sociální inkluzi.
Výsledky projektu:
Výsledkem projektu budou zrekonstruované a nově vybavené prostory 4 objektů, které budou sloužit jako zázemí pro poskytování 4 druhů sociálních služeb:
1. Denní stacionář v objektu na adrese Broučkova 372, Zlín – Příluky s okamžitou kapacitou 15 klientů – bezbariérová dostupnost denního stacionáře a bezbariérové vnitřní prostory, bezbariérové sociální zařízení.
2. Domov pro osoby se zdravotním postižením v objektu na adrese Dolní Dědina 2, Zlín – Příluky s kapacitou 18 klientů – čtyři domácnosti (dvě domácnosti pro pět klientů, dvě domácnosti pro čtyři klienty), bezbariérové prostory.
3. Týdenní stacionář v objektu na adrese Na Hrádku 100, Fryšták s kapacitou 11 klientů, – tři domácnosti (dvě domácnosti pro tři klienty a jedna domácnost pro pět klientů), bezbariérové prostory.
4. Chráněné bydlení v objektu na adrese Pod Vodojemem 3651, Zlín – vytvořena nová kapacita pro 8 klientů, dvě samostatné domácnosti (jedna domácnost pro 4 klienty), bezbariérové prostory.
Projekt je realizován s finanční výpomocí Zlínského kraje.