Chráněné bydlení Zlín
Prostory jsou zcela bezbariérové.
Poslání služby
Posláním sociální služby Chráněné bydlení Zlín je poskytnout lidem s dlouhodobým duševním onemocněním podporu k upevnění a získání schopností a dovedností potřebných k získání a udržení si dlouhodobého bydlení v běžné společnosti. Tato podpora probíhá formou intenzivní, individuální, časově ohraničené spolupráce v bezpečném prostředí.
Kapacita
Počet lůžek: 8
Cíle
- Podporovat u klientů zvyšování a udržení dovedností potřebných k samostatnému bydlení (např. obvyklé stravovací návyky, zvládnutí péče o domácnost, finanční hospodaření – splácení dluhů, tvorba měsíčního rozpočtu).
- Připravit klienty služby na samostatné fungování v běžném životě (práce, vztahy, sociální kontakty, volný čas, vyřizování běžných věcí na úřadě).
- Podporovat klienty při hledání následného samostatného bydlení, v němž je klient plnohodnotným členem domácnosti. Je tím, kdo rozhoduje nebo spolurozhoduje o tom, jak je domácnost vedena a nese za ní odpovědnost.
Zásady
- Individuální a profesionální přístup
- Bezpečí, přijetí a porozumění
- Diskrétnost a důvěra
- Partnerský přístup
- Rozvoj samostatnosti klienta
- Podpora sociálního začleňování klienta.
- Respekt k zájmům klienta
- Respektování jedinečnosti a důstojnosti klienta
Cílová skupina
Služba je určena dospělým osobám od 18 let věku s dlouhodobým duševním onemocněním zejména z okruhu psychotických a afektivních onemocnění se stabilizovaným zdravotním stavem, kteří v důsledku své nemoci mají sníženou soběstačnost a jejichž situace nevyžaduje stálou podporu a péči.
Žadatel při vstupu do služby má věk do 60 let (včetně), zvládá základní sebeobsluhu a je motivovaný ke změně.
Služba je určena primárně osobám žijícím nebo pracujím na území Zlínského kraje. Jestliže není naplněna kapacita služby a není evidován žádný zájemce o službu ze Zlínského kraje, může tuto službu využít i zájemce z jiné části České republiky.
Služba není určena:
- osobám mladším 18 let
- osobám s mentálním postižením
- osobám s mentálním postižením v kombinaci s duševním onemocněním
- osobám pouze závislým na návykových látkách
- osobám očekávající trvalou intenzivní celodenní péči
- osobám, které nesouhlasí s dodržováním pravidel
- osobám, kteří chtějí pouze bydlet
Základní činnosti
Poskytnutí ubytování
Služba je poskytována jako bydlení v bytě ve třípodlažním objektu. Ve druhém a třetím podlaží se nachází 2 bytové jednotky, v každém podlaží jedna bytová jednotka. V 1. podlaží je umístěno zázemí pro zaměstnance. Všechny prostory objektu jsou bezbariérově upraveny. V objektu se nachází výtah propojující všechna podlaží. Každá bytová jednotka se skládá ze čtyř jednolůžkových pokojů, předsíně s úložnými prostory, obývacího pokoje s kuchyňským koutem, místnosti určené pro domácí práce, bezbariérového WC, koupelny s bezbariérovým sprchovým koutem a bezbariérovým WC. Pokoje pro klienty jsou vybaveny postelí, matrací, přikrývkou, polštářem, skříní na ošacení, stolkem k lůžku nebo konferenčním stolkem s možností uzamknutí zásuvek, křeslem, židlí, psacím stolem. Pokoje jsou uzamykatelné a klienti mají k dispozici klíč. Kuchyňský kout v bytech je vybaven lednicí, myčkou nádobí, rychlovarnou konvicí, mikrovlnnou troubou, varnou deskou a pečící troubou. Každý byt je vybaven televizí, počítačem s připojením k internetu, automatickou pračkou, sušičkou prádla a žehličkou.
Poskytnutí stravy
Poskytovatel zajišťuje na základě požadavku klienta pomoc s přípravou stravy. Pomoc s přípravou stravy zahrnuje pomoc při úpravě stravovacích návyků, pomoc při sestavování jídelníčku, plánování potřebných surovin a finanční rozpočet jídla, podpora při vaření a pečení, pomoc s nákupem, pomoc s nákupním seznamem. Na základě požadavku klienta realizuje pracovník podporu klientovi při zajištění stravy od externího dodavatele za podmínek, které naplňují ustanovení zákona o sociálních službách.
Pomoc při zajištění chodu domácnosti
Podpora při udržování domácnosti, nácvik ovládání pračky či sušičky, čištění filtrů v sušičce, pomoc při stěhování, podpora a pomoc při jarním a vánočním úklidu (včetně spol. prostor), podpora při získávání návyků souvisejících se zajištěním chodu domácnosti, vyvážení popelnic, reflexe zvládání činností/stavu domácnosti. Dále zajištění oprav a revizí, praktická pomoc s běžnou údržbou. Podpora při výměně žárovek v lampičkách, údržba elektroniky. Podpora při sestavování měsíčního rozpočtu a finanční plánování, výdej/uložení peněz, pomoc s využíváním finančních služeb, pomoc s vyřízení běžné osobní agendy, např. vyplňování složenek, poštovní služby, doprovody a praktická pomoc s nákupy.
Pomoc při osobní hygieně
Pomoc při osvojení základních návyků při péči o sebe. Pomoc při osvojování základů péče o vlasy a nehty, pomoc se zajištěním základní péče o vlasy a nehty.
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
Zahrnují volnočasové a aktivizační aktivity (sport, výlety, rekondiční pobyty, společenské události). Hraní společenských her, výlety, procházky, venčení psů, sportovní aktivity či zájmové činnosti. Dále zahrnuje např. nácvik sebeobsluhy (např. lékování, adekvátní oblečení, péče o vzhled), nácvikové aktivity pro posilování paměti, dovednosti psaní, čtení a počítání, posilování komunikačních dovedností, asertivity, nácvik vstávání, dodržování harmonogramu, zodpovědnosti. Dále pomoc nebo nácvik pravidelného vstávání za účelem pracovní docházky, pomoc v jednání se zaměstnavatelem (např. při pracovní neschopnosti, dovolené), pomoc s úpravou denního režimu, nácvik cestování do zaměstnání, pomoc při výběru pracovního oděvu.
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Doprovod na aktivity v jiných organizacích, doprovod k soudu, na policii či na úřady. Zahrnuje pomoc ve využívání běžných veřejných služeb a jejich zprostředkování, při získávání návyků souvisejících se zařazením do běžného společenského prostředí. Zahrnuje pomoc v zajištění potřebné zdravotní péče (nejen psychiatrické) atd. Doprovod k lékaři, zajištění praktického lékaře či ambulantního psychiatra, objednání k lékařům. Dále zahrnuje podporu klienta při komunikaci a vyjednávání s rodinou, podporu rodiny (podání informací, komunikace s rodinou, zajištění odborné podpory rodině apod.). Zahrnuje poradenství a zajištění odborné péče během těhotenství a po porodu, zprostředkování pedagogické podpory nebo dobrovolníka za účelem zvládání péče o dítě, pomoc při jednání se školou, podpora klienta při řešení výchovných problémů, podpora při jednání s opatrovníky (rodinnými příslušníky, veřejnými).
Sociálně terapeutické činnosti
Zahrnují individuální plánování, protikrizový plán, mapovací dotazník, noční pohotovost, emocionální podpora, krizová intervence, motivační rozhovor, podpis smlouvy/ceníku/pravidel a povinností/předávacího protokolu/dohody o uložení finančních prostředků, intervenční pomoc při řešení mezilidských problémů, neformální rozhovory během dne, každodenní setkání, na nichž všichni uživatelé s pracovníky plánují den a poté společně den hodnotí, prostor pro veškeré náměty či připomínky.
Uplatňování práv
Zahrnuje zastupování nebo podporu klienta při jednání např. s úřady, sociálními službami, věřiteli, u soudu atd. Jedná se o situace obhajoby práv a zájmů klienta. Jedná se např. o pomoc při vyplňování dotazníků, žádostí, formulářů, zřízení bankovního účtu apod.
Doba poskytování činnosti
Ubytování je poskytováno nepřetržitě 24 hodin denně. Ostatní činnosti jsou poskytovány v době od 7.00 hod do 19.00 hod., případně po domluvě klienta a pracovníka. V době nepřítomnosti pracovníka je služba zajištěna formou podpory pracovníka na telefonu.
Dokumenty
Prezentace služby
Kontakty
Kristýna Zelinka
- vedoucí a sociální pracovník chráněného bydlení Zlín
- +420 733 632 921
- vedouciCHBZ@ssozp.cz
Pracovníci chráněného bydlení Zlín
- pracovníci chráněného bydlení Zlín
- +420 603 244 701
- chb-zlin@ssozp.cz